דלישף

קובנה – מהמטבח התימני

 

kobaneh3

מצרכים: 

1 ק"ג קמח לבן רגיל

2 כפות שמרים יבשים

1 כף מלח

1/2 כוס סוכר

1 ביצה

כ – 3 כוסות מים פושרים

120 גרם חמאה מזוקקת מומסת, נקראת "סמנה" או "גיי" – GHEE (זאת החמאה שהתימנים השתמשו בתימן למאכלים ולמאפים, החמאה הזאת איכותית יותר מהחמאה הרגילה, אם אין חמאה מזוקקת, אפשר להשתמש בחמאה רגילה או במרגרינה).

אופן ההכנה: 

בקערה גדולה, לנפות את הקמח, להוסיף את השמרים היבשים, סוכר ומלח ולערבב להוסיף את הביצה ולהוסיף 2 כוסות מים וללוש עם היד עד שהמרכיבים מתאחדים ומוסיפים עוד כחצי כוס מים ולהמשיך ללוש, במידת הצורך מוסיפים עוד מים, ללוש עוד חמש דקות, הבצק יהיה דביק וזה בסדר (אבל שלא יותר מדי נוזלי).

לשמן קערה בחמאה מומסת ולהניח את הבצק בקערה המשומנת, לשמן גם מעל הבצק, מכסים במגבת ומתפיחים עד הכפלת הנפח, כשעה, ללוש שוב את הבצק, ושוב מתפיחים בקערה את הבצק עד הכפלת הנפח, כשעה.

לחלק את הבצק ל – 6-8 חלקים שווים, (אם נדבק, אפשר לשמן מעט את הידיים).

לשמן משטח עבודה נקי,לשמן גם סיר גדול של קובנה ולעבוד עם ידיים משומנות, לקחת חלק אחד של בצק ובעזרת הידיים המשומנות מרדדים לעלה, מורחים על העלה מהחמאה המומסת ומגלגלים לרולדה ולסגור לצורת לחמניה עם קשר (ראו תמונה), ולהניח בסיר, או לצורת שבלול, כך לעשות עם שאר החלקים ולסדר אותם בסיר, לשמן מעט עם החמאה המומסת מעל הבצק, מכסים את הסיר במגבת ומתפיחים כ – 40 דקות שעה.

(בתמונה: הבצק מסודר בסיר לפני התפחה)

kobaneh1

מחממים תנור ל 180 מעלות ולאפות כ – 40-50 דקות עם המכסה, לאחר 40 דקות להוציא את המכסה ולאפות עד שהלחם מקבל צבע זהוב ונהיה קריספי, הופכים בעזרת צלחת הגשה את הקובנה על הצלחת, (או בוחרים את הצד היפה והופכים לצד הרצוי).

.

אפשר גם לאפות כל הלילה בתנור: לאפות עם המכסה, חצי שעה בחום בינוני, לאחר חצי שעה להנמיך את החום ל – 100 מעלות כל הלילה, רצוי להוסיף כמה קוביות קטנות של חמאה בין הבצק לפני האפיה.

להגשה: ביצים קשות, עגבניות מגורדות בתוספת סחוג.

kobaneh2kobaneh

 

 

 

 

 

 

Translate »